Friday 20 May 2011

Pengalaman di hutan - day 1

Hari ni 20hb Mei, bermakna sudah seminggu aku keluar daripada hutan gunung ruil. Bagi sesiapa yang belum pernah mendengar tentang gunung ini, gunung ruil ini terletak di cameron highland dan merupakan laluan 'jungle trekking' daripada cameron ke gopeng perak.

Untuk mendaki gunung itu, perjalanan terlebih dahulu tertumpu di sebuah kampung yang diberi nama kampung sungai ruil. Kampung tersebut merupakan perkampungan orang asli. Walaupun perkampungan orang asli, tapi rata2 dari penduduk merupakan orang yang berpelajaran. Cara hidup mereka pun hampir sama dengan kehidupan bandar cuma yang membezakan adalah keadaan muka bumi dan bahasa pertuturan mereka yang lebih kepada bahasa asal pribumi, laju dan agak sukar difahami. Namun mereka mampu bertutur menggunakan bahasa yang standard dengan baik sekiranya disapa atau diajukan soalan oleh orang luar.

Kampung sungai ruil

Lebih kurang jam 2.30 petang, setelah diberikan taklimat ringkas oleh guide, kami pun memulakan perjalanan merentasi kampung sungai ruil. Laluan yang sempit dan berbukit ditambah lagi dengan beg yang besar dan berat menyukarkan perjalanan merentasi kampung tersebut. Terus terlintas di benak fikiranku, bagaimanalah penduduk di sini menjalani kehidupan seharian dengan jalan yg sebegitu curam. Dan bagaimana pula dengan ibu yang mengandung sekiranya mereka mahu keluar dari perkarangan rumah? Entahlah, memang tak dapat nak difikirkan keadaan mereka, namun mungkin sudah menjadi kebiasaan mereka. Alah bisa tegal biasa.

Setelah 15 minit berjalan, akhirnya kumpulan ekspedisi UiTM berjaya sampai di kaki gunung ruil dan di situlah perjalanan yg sebenar bermula. Laluan hutan yg awalnya luas kian menyempit dan perjalanan kami yg diawalnya beriringan akhirnya menjadi 1 barisan yg panjang. Sejam pertama merupakan detik yg paling memenatkan bagiku kerana mungkin disebabkan tiada persediaan kecergasan. Namun masuk jam kedua tubuh mula terbiasa dengan langkah dan gerak tubuh menyebabkan diri menjadi seakan bertenaga untuk meneruskan langkah.

Perjalanan diteruskan sampai ke puncak gunung dan sudah menjadi lumrah, bila naik, adalah turunnya. Perjalanan turun daripada gunung rui untuk ke kaki gunung di seberang yg juga merupakan campsite utk peserta berkhemah adalah satu perjalanan yg memeritkan. Setelah 2 jam berjalan menuruni gunung, masih tiada tanda2 akan sampai di campsite. Laluan seakan semakin memanjang ke bawah dan lutut semakin lama semakin lemah dan di satu masa lututku seakan menggeletar dek menahan tubuh daripada tergolek ke bawah. Peserta ekspedisi seakan berpecah menjadi kumpulan2 kecil. Yg laju semakin jauh ke depan dan yg lmbt semakin tertinggal di belakang. Namun mujurlah di setiap inci laluan terdapat tanda penunjuk arah kerana jika tidak, mungkin ramai yg akan tersesat di tengah2 belantara itu.

Apabila tubuh seakan mahu berputus asa, tiba2 ku terdengar bunyi deruan arus sungai yg menandakan campsite kian hampir di temui. Dengan berbekalkan hanya secebis tenaga sisa daripada perjalanan sebelumnya, aku menggagahkan diri untuk melangkah dan akhirnya aku berjaya sampai di campsite sekitar jam 7 malam. Kumpulanku merupakan kumpulan ketiga yg sampai di situ, kumpulan pertama berjaya sampai setengah jam lebih awal dariku dn kumpulan kedua sampai tidak lama selepas itu. Khemah didirikan sebagai persedian sekiranya hujan tiba2 datang mencurahkan isinya dan selepas itu barulah aku berpeluang utk merebahkan diri dan merehatkan kaki.

Sekitar jam 9 malam setelah aku menjamu selera, masih terdapat lebih kurang 10 orang yg belum tiba di campsite, namun ku tahu, mereka dalam keadaan yg baik kerana ada guide yg menemani mereka dan lebih kurang jam 12 tengah malam barulah baki peserta berjaya tiba di campsite. Aku melihat wajah peserta yg baru tiba cuma mampu tersenyum pahit, mungkin kerana kepenatan dek perjalanan yg panjang dan ditambah pula dengan kegelapan malam menyukarkan lagi perjalanan mereka.

Setelah selesai semuanya, aku pun segera ke khemah untuk tidur, kerana ku tahu perjalanan yg bakal ku tempuhi keesokannya tiada kurang hebatnya berbanding perjalananku sebentar tadi. Mataku dipejam dan perlahan-lahan, aku terlelap di dalam kedamaian hutan.

To be continued........

No comments: