Monday 23 May 2011

Pengalaman di hutan - day 3 (last episode)

Hari ketiga, 13hb Mei 2011, rutin pada pagi itu seperti biasa cuma yg bezanya pada pagi itu kami tidak bersarapan dengan megi, kali ini cucur a.k.a cekodok a.k.a jemput2 (bahasa terengganu) menjadi menu pilihan. Selepas menjamu selera, semua barang2 dikemas, khemah dilipat, sampah dikumpulkan agar tiada pencemaran alam yg berlaku asbab daripada perbuatan kami dan sekitar jam 10 pagi, semua peserta telah bersiap utk memulakan perjalanan keluar daripada hutan itu.

Doa sudah dibaca, taklimat sudah diberi dan last sekali, kata2 perangsang diberikan oleh abg guider utk menambahkan lagi semangat kami utk memulakan perjalanan.

Peserta trans go-cam UiTM 2011

Jadi bergeraklah kami menuju ke kampung sungai ruil, perjalanan pulang itu tidak jauh beza dengan perjalanan ketika datang sebab kami melalui jalan yg sama cuma bezanya ketika datang, kami banyak melalui cerun, jadi ehem2, fikirlah sendiri ye. Jatuh tergolek tu dah kira lumrah kalau bermain dengan jalan hutan ni tapi apa-apa pun, semua ni adalah pengalaman dan asam garam kehidupan. Jika tidak mengenal erti kesusahan, kita tidak akan mengerti akan besarnya nikmat kesenangan.

Aku tiba di kampung sungai ruil sekitar jam 4.30 petang dan peserta last yg tiba pada hari itu adalah jam 7 petang. Malangnya, ada 3 peserta yg tidak sempat keluar pada hari itu kerana cedera jadi mereka bermalam dihutan itu utk 1 malam lagi bersama2 dengan 2 orang guide. Jam 1 petang keesokannya (14hb mei) barulah mereka dapat keluar daripada hutan tersebut.

Trans go-cam 2011, itulah nama sebenar program kami. Dengan misi hendak menakluki laluan hutan sepanjang cameron ke gopeng merentasi banjaran titiwangsa, namun misi kami itu tidak kesampaian. Walaubagaimanapun, banyak pengalaman yg dapat kami timba sepanjang di hutan itu. Bak kata orang, kita tidak boleh membeli pengalaman walaupun kita mempunyai wang jutaan ringgit ditangan. Yg paling aku bersyukur, semua dapat keluar dengan keadaan selamat. Alhamdulillah....

Program kami tidak berhenti setakat itu sahaja sebenarnya kerana pada 14hb dan 15hb mei, kehidupan kami adalah di satu kem di Gopeng, Perak (lupa dah apa nama dia). Aktiviti2 dia pun tidak kurang hebatnya, kami berpeluang merasai pengalaman 'water abseling', 'water tubing' dan menjelajah gua tempurung (gua terbesar di Malaysia). Petang 15hb mei 2011, kami berangkat menuju ke UiTM shah alam, berbekalkan 1001 pengalaman dan yg pasti, semuanya adalah kenangan manis buat kami terutamanya buat diriku.

Terima kasih abg2 radak adventure kerana telah menghidangkan 1 aktiviti yg berguna buat kami, warga pelajar UiTM. Dan ribuan terima kasih juga kerana telah banyak memberi tunjuk ajar kepada kami sewaktu di dalam hutan. Miss u all, Insyaallah, jika berkesempatan umur dan diperjodohkan oleh-Nya, kita akan bersua lagi di masa2 hadapan utk aktiviti2 yg lebih mencabar. Insyaallah...

-tamat-

No comments: