Saturday 21 May 2011

Pengalaman di hutan - day 2

Pagi 12hb Mei itu terasa begitu kelat. Tubuhku berasa begitu berat utk bangun bagi menunaikan solat fardhu subuh. Terasa sakit dan sengal2 1 badan, mungkin kesan daripada perjalanan yg panjang semalam. Sarapan disediakan secara bergotong-royong dan menu pada pagi itu cuma megi kari. Seronoknya dapat makan megi secara beramai2 di pagi yg sejuk dan mendamaikan itu. Kuahnya ku hirup sampai tiada setitik pun yg tertinggal. Juadah utk tengahari kami siapkan pada waktu itu juga kerana tengahari nanti kami tidak perlu lagi memunggah barang dari beg utk masak, makan je terus. Senang, cepat, efisyen dan berintegriti. tak gitu?

acara masak megi secara beramai-ramai


Mengikut perancangan awal, kami akan berekspedisi pada hari kedua itu sampailah ke campsite kedua, bermakna kami akan bermalam buat kali kedua di tengah2 hutan yg tebal itu. Sekitar jam 10.30, setelah semua peserta telah bersedia, kami pun meneruskan perjalanan ke campsite kedua. Cuaca yg agak mendung dan redup merisaukan kami kerana takut dibaham air hujan sebelum tiba ke destinasi. Manusia merancang, dan Allah juga merancang dan ternyata Allah merupakan sebaik2 perancang. tidak sampai 3 jam kami berekspedisi, hujan mencurahkan isinya tanpa menghiraukan perasaan kami. Mahu tidak mahu terpaksalah kami meredah hutan dengan hujan lebat mengiringi perjalanan kami.

Sama seperti hari pertama, peserta ekspedisi berpecah kepada kumpulan2 kecil. Kali ini perjalanan kami lebih mencabar kerana terpaksa meredah beberapa anak sungai yg megah terbentang dilaluan. Aku yg berjalan agak lambat ini tergolong dlm kumpulan kedua, kumpulan pertama nun jauh di depan. Bersamaku ada 2 orang perempuan dan 3 orang lelaki. Masih segar di benakku di mana salah seorang ahli kumpulan kami hampir saja dihanyutkan oleh arus sungai yg deras. Masa itu hujan turun dengan lebat menyebabkan arus sungai menjadi deras dan merbahaya. Mujurlah salah seorang daripada kami sempat berlari dan menerkam beg perempuan itu, kalau tidak nauzubillah, aku sendiri pun tidak mampu mengagak apa yg akan berlaku.

Jam 2 petang, tiba2 seorang guider menuju ke arah kumpulan kami dari arah depan dengan muka yg cemas. Aku sendiri hairan kenapa guider berkelakuan begitu.

"patah balik, patah balik!", jeritnya.

"kenapa abang?", soal kami kebingungan.

"patah balik dulu, nanti bila semua dah berkumpul baru abang cerita", jawabnya laju sambil pantas berjalan menuju ke belakang, mungkin kerana ingin mencari kumpulan2 yg di belakang.

Semua berpandangan, dan tanpa berlengah lagi kami pun berpatah balik mengikut jalan yg sama yg dilalui. Abang guider sekejap saja dah hilang dari pandangan mata. Setengah jam berjalan, kami pun sampai ke tempat berkumpul. Semua kelihatan kebingungan, masing2 tidak mengerti kenapa perjalanan tidak diteruskan. Suspen dalam hati tidak terkata. Namun selepas diberi penjelasan oleh guider, baru la aku faham. Rupa-rupanya nun jauh di depan ada sebatang sungai yg agak besar. Memang sudah menjadi lumrah jika hujan turun dengan lebat, air sungai itu akan menjadi laju dalam tempoh yg agak lama dan kalau kami mahu menunggu, bermakna kami terpaksa bermalam dulu sebelum melintasi sungai tersebut.

Seperti yg aku katakan tadi, kita merancang, dan Allah juga merancang. Ternyata rancangan kami cuma mampu terlaksana setakat itu sahaja. Setelah kata sepakat diperolehi, kami pun sebulat suara mahu berpatah balik menuju ke kampung sungai ruil. Tapi misi kami pada petang itu adalah utk sampai ke campsite pertama dahulu. Malam itu kami akan bermalam di tempat yg sama. Selepas semua menjamu selera dan berehat, kami pun dengan berat hati berpatah balik.

Hari mulai gelap, lantas aku keluarkan headlamp bagi menyuluh jalan di hadapan. Mujurlah hampir kesemua peserta mempunyai headlamp, kalau tidak sukarlah kami mahu melangkah di dalam hutan yg gelap gelita itu. Sekitar jam 8.30 malam kami sampai di campsite peninggalan kami pada pagi tadi. Seperti biasa, pembinaan khemah didahulukan. Oleh kerana keadaan yg basah disebabkan hujan pada petang tadi, pacat bermaharajalela pada malam itu. mereka bagaikan berpesta mencari mangsa dan aku tidak terlepas dari menjadi habuan mereka. Namun apalah sangan kudrat si pacat jika dibandingkan dengan kudrat manusia sepertiku ini. Malam itu aku menjadi pembunuh pacat yg berjaya. Kejamnya aku... ~~


antara pacat yg ku bunuh menggunakan garam

Dan setelah menyelesaikan ibadah fardhu, aku segera berbaring di khemah. Cuba melelapkan mata sambil berfikir apa yg akan berlaku pada hari esok. Dalam hatiku berdoa agar dipermudahkan perjalanan pulang pada esok pagi.

to be continued.......

2 comments:

Zakiyah Zainon said...

ni first time ke mendaki? teruskan dik..
akak dulu juga seorang pendaki..12 hari dalam hutan pun pernah hehehehe
di sinilah kita kenal siapa yang boleh di buat kawan...siapa yang boleh setakat kawan-kawan..dan nak cari bakal orang rumah pun boleh dinilai di sini hehehehe...

Hamba kerdil said...

ni 2nd time.. dulu pnh skali naik gunung.. tp yg ni mmg btul2 mncabar.. smpai 1 masa 2 sy mmg btul2 putus asa dh.. jln dia terlampau mencabar, kalu time turun 2 curam x igt kak.. hahaha.. amboi.. org rumah 2 ape? org gaji ke? =p