Monday, 18 April 2011

Beras pun kena tiru jugak?

Rasanya baru 2 minggu lepas kecoh pasal berita telur tiruan. Aku pun ada post juga di blog pasal itu. Dan yang terbaru sekarang ni, beras tiruan................ yup, memang tak asing lagi, makanan ruji penduduk Malaysia la tu kalau kome nak tahu. Tapi kejadian ini bukan berlaku kat sini, fuhh syukur..... Hai, apa nak jadi la dengan negara China ni. Memang la diorang terkenal dengan kuasa penciplak, tapi janganlah sampai meniru sampai memudaratkan manusia lain. Bagi aku boleh kalau diorang nak tiru, tapi diorang kena pastikan dulu yang produk mereka itu tidak memudaratkan orang lain.



Nak tahu apa kandungan beras ni? Bahan-bahan yang digunakan biasa je. Campuran ubi jalar, kentang dan PLASTIK!!!! Mak aih, perut siapa yang agak-agak boleh telan plastik? Cuba angkat tangan sikit aku nak tengok. Bahan-bahan ini kemudiannya dibentuk menjadi butilan beras dan dicampur dengan resin sintetik (jangan tanya aku benda apa tu kerana aku pun jahil as same as u do). Dan menurut kajian, sesiapa yang makan 3 pinggan nasi hasil tanakan daripada beras ini samalah juga seperti dia menelan 1 beg plastik. That is very ridiculous things to eat. Sesiapa yang nak cuba uji daya kekuatan metabolisme perut diorang boleh la cuba makan nasi daripada beras tiruan ni. hahaha...

Macam-macam ragam manusia sekarang ini, yang jelasnya semua tindakan mereka itu hanyalah mempunyai satu sebab ; untuk mengaut keuntungan berlipat kali ganda. Bukan setakat telur dengan beras je yang diorang pernah tiru, bagi sesiapa yang masih ingat, dulu China juga pernah meniru susu. Err tapi bukan meniru sebenarnya, ianya lebih kepada campuran kimia untuk menambahkan lagi isi kandungan susu. Contohnya daripada sebotol, mereka mampu menjadikannya kepada 5 botol. Memang untung tahap gaban la diorang ni kalau macam tu cara diorang berniaga.

Tapi tak kisah la, apa-apa pun Malaysia masih lagi bersih daripada beras tiruan ini. Janganlah pula setelah menbaca ruangan ini semua jadi takut nak makan nasi, nanti kurang tenaga pula tubuh tu. Yang penting, setiap kali sebelum makan bacalah doa, tak pun baca bismillah. Bukan apa, supaya makanan tu jadi berkat, bila berkat baru la jasad jadi tak liat nak beribadat. Tak gitu?

Renung-renungkan dan selamat beramal..

2 comments:

cantekk said...

gile la sume benda nk buat tiruan
barang2 tu xpe la,,,
makanan tayah la nk tiruan2 bagai...

Hamba kerdil said...

2 la pasal.. sabo je la....