Wednesday 27 April 2011

al-kisah 'hamba kerdil'

Entri kali ni nak review sikit pasal diri penulis atau lebih dikenali dengan 'hamba kerdil' ni. Err dah sebulan baru nak review? hish.... bukan apa, tengah asyik-asyik study, tiba-tiba terfikir kat blog. Cuba la online kejap. Kesian pula tengok blog ni, usang tak bermaya, tak ubah seperti melukut di tepi gantang, kehadiran tiada erti, kehilangan langsung tidak diingati.

gambar ni hamba terjumpa secara tidak sengaja di google image.
nampak cambest je, copy je la.. =)

Kenapa pilih nama 'HAMBA KERDIL'??? 
Mula-mula terfikir nak buat blog, hamba (cuba guna kata ganti nama baru, hehehe) lebih dahulu memerah otak untuk mencari nama samaran yang unik untuk kegunaan di blog, masa tinjau-tinjau blog orang banyak juga la terperasan kata ganti nama yang menarik seperti pendekar, anjang, mat dan sebagainya. Dan tidak kurang juga yang membahasakan diri dengan nama sebenar. Tapi kalau guna nama sebenar cam lembut pula nampak. Ala-ala nyah gitu. Tapi tu pendapat hamba la. Lain orang, lain pandangan, ye dak?

So fikir punya fikir, terlintas la nama 'hamba kerdil', cantik juga nama ni kan? So hamba try google nama hamba kerdil ni. Cantik....... tiada orang pakai lagi. So dengan bangganya, hamba pun membuka blog hamba sendiri dan diberi nama 'blogsangkerdil.blogspot.com'. Kenapa terlintas nama ni? Senang je, sebab mula-mula buat blog ni, hanya 1 je tujuan dalam kepala hamba ni; untuk berdakwah. Hamba kerdil tu sebagai simbol kerdilnya empunya jasad ni tatkala berada di dunia pinjaman Allah S.W.T.

Sampai sekarang hamba masih tercari-cari idea untuk memeriahkan blog. Mengikut pemerhatian hamba la, blog yang paling ramai pengikut adalah blog yang menghidangkan maklumat berbentuk fakta yang pelik, ganas dan susah tercapai dek akal. Bagi blogger yang cuma mempunyai komitmen di depan PC sepanjang hari, cara ini mungkin senang untuk dipraktikkan. Namun bagi hamba yang masih belajar dan mempunyai masa yang agak terhad ini, mungkin cuma ada 1 cara ; kumpul maklumat, online pastu 'muntahkan' ke dalam ruangan blog.

Kenapa kurang berbicara di blog??
Hamba sebenarnya sedang membuat persediaan untuk menghadapi final exam yang akan tiba tidak lama lagi. Justeru itu masa yang diperuntukkan untuk online terlalu terhad. Selalunya setelah penat study, hamba akan berhibernasi sekejap untuk merehatkan otak. Diulangi............ SEKEJAP.... hihi..

Insyaallah, hamba akan cuba mencari entri-entri yang bernas dan sesuai untuk bacaan semua golongan di samping menceritakan perihal diri hamba. Bukan apa, orang kena tahu juga kehidupan hamba sebagai penulis blog ni, tak gitu? gitu gitu.......

Ok.. masa untuk sambung study....
Doakan kejayaan hamba dalam menempuhi peperikasaan dan kehidupan yang mendatang....
Wassalam....
semoga kalian sentiasa di bawah lindungan Allah.. amin...

2 comments:

Zakiyah Zainon said...

akak jadikan blog sebagai diari, catatkan kisah hidup yang sedih, suka, istimewa di situ, jadi kenangan...
all the best for ur exam dik!

Hamba kerdil said...

hehehe.. yup n sy suka kisah hidup akak, lebih2 lagi anak kembar akak yg comel 2.. teringin rasa nk cubit2 dorg.. =p
sy teringin juga bt blog ni cam diari, sbb 2 la ada label 'kehidupanku'. tp mcm x byk lg yg dpt diceritakan.. maybe tggu kawen n dpt anak kembar dulu kot.. insyaallah... =)