Sunday 10 April 2011

Alahai Sekolahku....

Belum habis lagi dengan kes pelajar dipukul oleh cikgu, timbul pula kes seorang pelajar perempuan tingkatan 2 menumbuk muka gurunya sehingga patah hidung. Dan yang terbaru, pergaduhan antara pelajar yang bertempat di Sek. Men. Keb. Agama Durian Guling. Apa la nak jadi dengan bakal pemimpin negara sekarang ni, kalau hendak bergaduh pun tunggulah besar sikit, ambik calon jadi wakil rakyat dan bergaduhlah untuk memajukan agama, bangsa dan negara dalam dewan rakyat mahupun dewan parlimen. Bukankah lagi elok kalau begitu?

Aku masih lagi belum mengetahui maklumat lanjut mengenai pergaduhan itu kerana cuma membaca ringkasan berita mengenainya di Kosmo Online. Sejak zaman persekolahanku di situ lagi, memang ramai budak-budak samseng yang sering bertumbuk dan tidak kurang juga yang membawa geng mereka untuk menyerang samseng sekolahku. Nama je sekolah agama, tapi yang ganas tu ganas la juga, namun keganasan tu kurang terserlah kerana bersongkok. Nampak alim je semua kalau tengok secara kasar.

Kejadian yang belaku 3 hari lepas itu mungkin sudah melampaui batas kerana jika tidak, masakan berita pergaduhan tersebut boleh sampai kepada pengetahuan pihak media. Seingat aku, pergaduhan yang berlaku sewaktu zaman persekolahanku dulu pun tidak kurang hebatnya namun tidak pernah pun mendengar berita mengenainya di tv ataupun akhbar. Apa la nak jadi dengan sekolah aku ni ya.


Wan Nur Azri Wan Mohamad, 17 tahun.

Mangsa dikatakan dipukul oleh geng dari sekolah lain dan menurut berita, sekolah itu cuma selang 2 kilometer sahaja dari sekolahku itu. Aku dengan pantas dapat meneka sekolah itu dan bagi sesiapa yang tidak tahu, cuba la tinjau-tinjau menerusi google earth, mungkin akan nampak sekolah yang aku maksudkan itu. Mangsa dikatakan dipukul gara-gara dendam seorang pelajar daripada sekolah berdekatan itu. Dendam jika hendak diselesaikan menerusi pergaduhan tidak akan ke mana juga, perbuatan itu cuma akan menambahkan lagi parah dendam itu.

Nasihatku cuma 1, bersabarlah... kerana sabar itulah yang membuktikan diri ini kuat dan perkasa. Beradu tenaga dan kekuatan tumbukan cuma akan mendedahkan lagi kelemahan diri, lemah dalam mengawal nafsu amarah yang lama kelamaan akan memakan diri dan memusnahkan iman. Nauzubillah.....

2 comments:

Zakiyah Zainon said...

sekolah durian guling ka? roommate akak masa matrik dulu dari sekolah ni juga..mas amula-mula dengar nama sekolah ni nak gelak pun ada hehehehehe..jangan mara ekkk....

dasat jugak budak2 sekolah agama sekrang ni ekkk...

Hamba kerdil said...

hahaha... rolling durian... memang klaka pun.. =p