Friday 1 April 2011

April Fool.......

Setiap kali tibanya 1 April, semua orang akan mencari idea untuk mengenakan kawan-kawan mereka. Ada usikan yang lembut dan tidak kurang juga usikan yang membawa kepada pergaduhan dan akhirnya bermusuh-musuhan. Aku dari dulu lagi anti April Fool ni sebab memang kalau difikirkan berdosa bagi kita untuk main-mainkan perasaan orang lain. Lihat sajalah di FB nanti berapa ramai yang membuat status disebabkan terkena atau telah berjaya meng'aprilfool'kan orang lain. Tak tahu lah apa nak jadi dengan masyarakat sekarang ni, mungkin berpunca dari terlebih didikan oleh cikgu barat kot.. hish.....

Masih ramai yang tidak tahu asal-usul sambutan April Fool ini. Apa yang kita tahu, surf internet and then search macamana cara-cara paling 'bernas' untuk prank kawan. Sebenarnya kejadian April Fool pertama yang berlaku adalah di Sepanyol dan perayaan ini disambut adalah untuk meraikan kejatuhan kerajaan Islam di sana. Islam telah lama bertapak di Sepanyol atau dulunya dikenali sebagai Andalus. Kerajaan Islam pada masa itu rebah dek kejahatan tentera-tentera kristian dan ramai orang Islam yang ketakutan lantas bersembunyi ketakutan.

Tentera kristian ini kemudiannya memikirkan 1 cara untuk memaksa orang Islam keluar dari tempat persembunyiannya. Mereka membuat khabar angin kononnya orang Islam diberi peluang untuk hidup dan mereka akan memberi sebuah kapal kepada orang Islam untuk berhijrah keluar dari Sepanyol. Orang Islam yang ketakutan pada ketika itu akhirnya menerima tawaran tentera kristian itu dan keluar menuju ke pelabuhan berserta dengan kelengkapan keperluan masing-masing tanpa memikirkan jerat yang sudah terpasang.

Kegembiraan orang Islam tidak berpanjangan kerana selepas itu tentera kristian telah mengambil langkah untuk membakar kapal itu dan pada masa yang sama, rumah-rumah mereka turut dibakar. Tentera-tentera kristian akhirnya membunuh semua orang Islam yang berada di pelabuhan ketika itu dan mereka bersorak gembira kerana telah dapat memperbodohkan orang Islam. Dan tahukah anda semua bila kejadian ini berlaku???

Peristiwa berdarah ini berlaku pada tanggal 1 April dan setiap tahun, orang-orang kristian di Sepanyol akan menyambut tarikh ini sebagai 1 perayaan dan akhirnya telah menjadi 1 budaya besar bagi kaum manusia di seluruh dunia. Orang kristian menyambut perayaan ini sebagai kemenangan mereka menipu dan membunuh orang Islam, tapi kita pula macamana? merayakan sebab seronok? Insaflah wahai saudara seislamku sekalian. Janganlah membuat 1 tingkah laku itu tanpa memikirkan sebab dan akibatnya. Dan akhir kata dariku, janganlah kita menyambut perayaan April Fool ini kerana jelas ternyata yang perayaan ini disambut hanyalah untuk menghina warga Islam. Sekian.......

~~hmm got 2 test more to go, wish me luck! =)~~

2 comments:

Zakiyah Zainon said...

sama sekali buka budaya dan cara hidup orang yang beragama ISLAM...

Hamba kerdil said...

btul 2.. sama2 la kita boikot.. =)