Friday 8 April 2011

Telur tiruan

Sekarang ni kecoh di dada-dada akhbar dan di tv mengenai telur tiruan yang memenuhi pasaran negara kita. Hebat juga manusia ni rupanya, mampu meniru ciptaan Tuhan dengan begitu baik sekali. Betul ke?? Tentu sekali tidak, manusia cuma mampu meniru apa yang dapat mereka mampu lihat dengan mata kepala dan akal yang sejengkal mereka itu. Rupa telur tiruan ini memang diakui mempunyai banyak persamaan jika dibandingkan yang asli, namun sifat-sifatnya mempunyai banyak perbezaan.

Sebelum telur itu dipegang, akal akan menafsirkan bahawa telur itu merupakan telur yang asli. Namun setelah disentuh dan diamati, perbezaannya akan terungkai satu persatu. Tetapi bagi sesetengah orang yang tidak mengetahui akan kewujudan telur tiruan ini, mereka akan menerima bulat-bulat tafsiran akal mereka itu. Kulit telur tiruan itu dikatakan rapuh berbanding telur yang sebenar. Apabila telur itu dipecahkan, kedua-dua telur kuning dan telur putih akan segera bercampur kerana ianya diperbuat dari bahan yang sama.

Apabila direbus, telur tiruan ini akan memenuhi ruang cengkerang telur dan ini berbeza dengan telur asli di mana apabila direbus, telur asli akan meninggalkan satu ruang kosong seperti ruang udara. Tetapi kalau dibandingkan dari segi rasa, telur tiruan mempunyai rasa yang lebih sedap dan enak berbanding telur yang asli. Namun begitu, khasiat telur asli cuma dapat dicipta oleh Tuhan yang Maha Pencipta sahaja. Telur tiruan mempunyai banyak kesan sampingan dan dikatakan akan menjadi racun kepada tubuh jika dimakan secara berterusan.

 
Perbezaan sifat di antara telur tiruan dan telur asli



Perbezaan dari segi rupa


Walau sehebat manapun ciptaan manusia, langsung tiada tandingan jika dibandingkan dengan ciptaan Allah yang merupakan sebaik-baik Pencipta. Berhati-hatilah ketika membeli telur di kedai-kedai runcit mahupun pasaraya kerana dikhuatiri akan terbeli telur tiruan. Wallahu'alam.......

2 comments:

Unknown said...

salam..saya mohon utk share sbhgn info dr sini yer. Tq.
sbg balasannya, saya folo blog anda *16 =)

Hamba kerdil said...

salam... ilmu utk semua, share la. sy izinkan.. =)